Obsah :
1. Charakteristika školní družiny
2. Cíle vzdělávání
3. Formy vzdělávání
4. Délka a časový plán vzdělávání
5. Obsah vzdělávání – rozvoj klíčových kompetencí a program výchovy a vzdělávání
6. Podmínky přijímání uchazečů a průběhu zájmového vzdělávání
7. Podmínky pro vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami
8. Materiální podmínky
9. Personální podmínky
10. Ekonomické podmínky
11. Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví
Příloha :
Celoroční plán školní družiny
Ve Žďárkách 27. 8. 2014
Platnost od 1. 9. 2014
1. Charakteristika školní družiny
Školní družinu navštěvují žáci 1. – 5. ročníku naší málotřídní školy.
Tvoří ji jedno oddělení a jeho průměrná naplněnost je 25 – 30 dětí.
Činnost ŠD vychází z pedagogiky volného času. Cílem je snaha o vytvoření místa pro odpočinek dětí po vyučování a zároveň přispět k cílenému ovlivňování jejich volného času.
2. Cíle vzdělávání
Nabízet zájmovou činnost a rozvíjet praktické dovednosti s individuálním přístupem k jednotlivým žákům.
Vytvářet podmínky a prostor pro odpočinek a relaxaci.
Pěstovat základní pohybové dovednosti dětí a trávit dostatek času na čerstvém vzduchu.
Rozvíjet schopnost komunikovat, spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých.
Rozvíjet osobnost dítěte.
Podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a řešení problémů.
Učit žáky osvojovat si základy slušného chování při stolování, ke spolužákům a vrstevníkům a rozvíjet kamarádství.
Utvářet kladný vztah k přírodě a učit chránit svět kolem nás.
Rozvíjet všestrannou spolupráci s rodinami dětí.
3. Formy vzdělávání
Pravidelná činnost
Je dána týdenní skladbou zaměstnání a představuje zejména organizované aktivity zájmového vzdělávání.
Rekreační činnost
Odpočinková činnost
Zájmová činnost: pracovně-technická, výtvarná, hudební, hudebně-pohybová, literární,
sportovní, dopravní
Příprava na vyučování
Vycházky: přírodovědné, vlastivědné, tělovýchovné, turistické
Příležitostná činnost
Je to výchovná, vzdělávací, zájmová a tématická rekreační činnost organizovaná nepravidelně dle potřeb dětí a možností ŠD (různé akce, besídky, výstavy, projekty, turnaje,…)
Není zahrnuta do standardní týdenní skladby zaměstnání.
Spontánní činnost
Vychází z denní skladby činností ve ŠD.
4. Délka a časový plán vzdělávání
Zájmové vzdělávání ve ŠD je poskytováno 10 měsíců – po dobu trvání školního roku.
V době podzimních, zimních nebo jarních prázdnin se (po projednání se zřizovatelem) činnost ŠD přerušuje.
Školní družina je v provozu pondělí až pátek od 6.30 hod do 7.55 hod ráno a od konce vyučování do 15.30 hod odpoledne.
Časový plán vytváříme celoročně a kreativně reagujeme na možné měněné podmínky, propojování či přesouvání činností během dlouhodobé docházky dětí do školního zařízení.
5. Obsah vzdělávání – rozvoj klíčových kompetencí a program výchovy a vzdělávání
Rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
Aktivně se účastní didaktických her a výukových programů.
V rámci sebevzdělávání samostatně čte a třídí informace, používá encyklopedie a internet.
Kompetence k řešení problémů
Zvládne samostatně vyřešit problém nebo dokáže požádat o pomoc druhého.
Nenechá se odradit případným nezdarem a hledá další řešení.
Uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí.
Umí vyhledat informace k řešení problémů.
Umí využít svých znalostí, zkušeností a dovedností.
Chápe, že vyhýbání se problémům není řešení.
Kompetence komunikativní
Umí se souvisle vyjádřit mluveným slovem a vést dialog.
Nebojí se vyjádřit svůj názor.
Dokáže prezentovat svoji práci slovním projevem.
Naslouchá názorům druhých, rozumí jim a respektuje je.
Umí pracovat s informacemi.
Vyjadřuje se kultivovaně.
Dokáže vhodně argumentovat a obhájit své názory.
Kompetence občanská
Odmítá útlak a hrubé zacházení.
Respektuje druhé i s jejich odlišnostmi.
Dokáže v tísni pomoci – přiměřeně okolnostem.
Dokáže odolat nátlaku druhých, i větší skupiny, v situacích, se kterými nesouhlasí.
Uvědomuje si, že za své činy má odpovědnost.
Zná svá práva a povinnosti.
Chápe a vnímá tradice, historii a kulturu.
Je ohleduplný k přírodě.
Uvědomuje si hodnotu majetku svého i jiných osob.
Kompetence sociální
Spolupracuje v kolektivu.
Umí jednat s vrstevníky i s dospělými.
Je ohleduplný k okolí a ochotný pomoci druhým.
Umí přijímat názory druhých, respektuje je a spolupracuje při řešení problémů.
Má upevněny hygienické návyky.
Kompetence pracovní
Používá bezpečné pracovní pomůcky a vybavení.
Dokáže pracovat podle instrukcí a návodu.
Váží si práce své i ostatních.
Reaguje na potřeby a pomoc druhých.
Svým pracovním přístupem se snaží chránit zdraví své i druhých.
Dokáže své dovednosti a výsledky své práce nabídnout jiným.
Umí dokončit práci a vyhodnotit její úspěšnost.
Je ohleduplný k přírodě a lidem kolem sebe.
Umí udržovat pořádek ve svých věcech a na svém pracovišti.
Kompetence k trávení volného času
Orientuje se v možnostech smysluplného trávení volného času.
Umí si vybrat zájmové činnosti dle vlastních dispozic.
Rozvíjí své zájmy v organizovaných skupinách i individuálních činnostech.
Při rozvíjení dovedností respektujeme u účastníků zájmového vzdělávání
jejich individualitu a výstupy z činností směřujeme přiměřeně jejich věku,
možnostem a okolnostem.
Program výchovy a vzdělávání
• Vychází z RVP z kapitoly „Člověk a jeho svět“ a člení se do dalších pěti tematických okruhů
• Využívá umístění základní školy v jejím přirozeném venkovském prostředí
• Respektuje materiální a personální podmínky málotřídní školy
1. Místo, kde žijeme
– poznávání nejbližšího okolí, organizace života v rodině, ve škole, v obci, ve společnosti
(výroba dárků pro členy rodiny, Den matek)
– vycházky do okolí školy a poznávání různých služeb v obci (knihovna, obec. úřad atd.)
– výtvarné ztvárnění navštívených míst
– regionální pověsti, pohádky jako poslechové činnosti
– naše vlast – Praha a ostatní významná města a místa v ČR
– výroba zvyklostních předmětů
– dopravní výchova – didaktické hry s dopravními značkami, malování dopravních značek
či prostředků, bezpečná cesta do školy
2. Lidé kolem nás
– osvojování zásad vhodného chování a jednání mezi lidmi (zdravení, tolerance,
stolování,..)
– kladný vztah ke spolužákům (úcta, radost ze spolupráce)
– předcházení šikaně
– hodnocení – snažit se nalézt na každé hodnocené práci klady
– prvky mediální výchovy (povídání o tom, co děti shlédly doma v televizi,
slyšely v rozhlase)
3. Lidé a čas
– budování správného režimu dne a jeho dodržování
– učit děti úctě k času druhých, využívat svůj čas
– vytvářet návyky na pravidelnou a účelnou přípravu na vyučování
– správné využití volného času
4. Rozmanitosti přírody
– seznámení s rozmanitostí a proměnlivostí přírody živé i neživé
– tematické vycházky a pobyty v přírodě
– pozorování změn a následné výtvarné či jiné zpracování poznatků
– didaktické hry s přírodními motivy
– využití zkušeností z ekologické výchovy
5. Člověk a jeho zdraví
– poučení o zdraví a nemocech, o zdravotní prevenci a odpovědnosti za své zdraví
– osobní hygiena, předcházení úrazům, bezpečnost při činnostech
– nácvik jednoduchého ošetření poranění a používání tísňového volání
– pohybové a tělovýchovné aktivity (pobyt venku či v tělocvičně)
6. Podmínky přijímání uchazečů a průběhu zájmového vzdělávání
Školní družina je určena pro žáky 1. – 5. ročníku naší školy. Přednost mají žáci nižších ročníků a žáci zaměstnaných rodičů.
Předávání informací rodičům, přihlašování a odhlašování žáků do ŠD zajišťuje vychovatelka.
O přijetí žáka do ŠD rozhoduje ředitel školy.
ŠD se naplňuje do počtu maximálně 25 – 30 dětí.
Na škole fungují zájmové kroužky, jejichž činnost se prolíná s činností ŠD a je na ně brán ohled při plánování činností ŠD.
Též je brán ohled na dojíždějící žáky z přilehlých obcí.
7. Podmínky pro vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami
Respektujeme individualitu každého žáka a vytváříme přiměřené prostředí pro jeho všestranný rozvoj.
Na podmínkách pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami budeme spolupracovat (adekvátně s přihlédnutím k jejich handicapu) s rodiči a se školou.
Dle stupně a charakteru jejich handicapu bude umožňováno začleňování do volnočasových aktivit a budou zajišťovány podmínky vhodné k rozvoji jejich osobnosti.
8. Materiální podmínky
Školní družina je umístěna v přízemí budovy. Její vybavení je částečně nové.
Podlaha celé místnosti je pokryta kobercem, k pracovním činnostem slouží stolky s židličkami. Podél zdi jsou prostorné skříně s množstvím společenských her a stavebnic.
Dále je vybavena televizí s DVD a video přehrávačem a dvěma magnetofony s CD a MC mechanikou. Žáci mají možnost využívat i počítačovou učebnu v budově školy.
Vstupní prostory, šatny a sociální zařízení má ŠD společné se ZŠ.
ŠD využívá při svých činnostech školní dvorek, zahrádku s pískovištěm a chaloupkou a
místní tělocvičnu s hřištěm. K vycházkám a další relaxaci slouží i nedaleký les a louka.
9. Personální podmínky
Školní družinu tvoří jedno oddělení, jehož vychovatelka splňuje požadované vzdělání
ÚSO pedagogického směru – obor vychovatelství.
Vychovatelka se dále průběžně vzdělává, dle zájmu a potřeby, v akreditovaných kurzech a samostudiem.
Podílí se každoročně na přípravě a pořádání mimoškolních akcí (vánoční besídka, Den matek, vybíjená) a na výzdobě školy.
Aktivně spolupracuje s rodiči a účastní se třídních schůzek.
Vyučuje na škole i některé předměty – Hv (s hrou na flétnu) a Tv.
V případě onemocnění učitele je vychovatelka schopna zastoupit jej ve vyučování.
10. Ekonomické podmínky
Poplatek za zájmové vzdělávání činí 50,- Kč měsíčně (viz. Řád ŠD) a hradí se vychovatelce zálohově na každý měsíc. Datum úhrady je stanoven na poslední tři pracovní dny v předcházejícím měsíci.
Finanční prostředky určené k úhradě mzdy vychovatelky jsou hrazeny z MŠMT.
Náklady spojené s provozem ŠD jsou hrazeny zřizovatelem.
11. Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví
ŠD zajišťuje bezpečnost fyzickou, sociální a emocionální.
Vytváří zázemí pro rozvoj žáků a bezpečné prostředí, aby se zde všichni cítili dobře.
Podporuje dobré vztahy nejen mezi žáky, zaměstnanci a rodiči, ale i s širokou veřejností.
Bezpečnost ve všech prostorách využívaných ŠD je zajištěna:
Školním řádem ZŠ
Vnitřním řádem ŠD
Vnitřními řády specializovaných učeben
CELOROČNÍ PLÁN ŠKOLNÍ DRUŽINY
Září
Seznámení žáků s bezpečnostními předpisy, provozem ŠD a ŠJ
Rč – denní pobyt v přírodě, indiv. hry na školním dvoře a na zahrádce, hry u lesa a na louce,
stolní a společenské hry ve ŠD
Pt – práce s papírem na téma ovoce a zelenina, papírové mozaiky, vytrhávání papíru, práce
s textilem, modelování
Vv – sklizeň ovoce a zeleniny – využití různých technik (pastelky, voskové pastely, tuš)
Hv – zpěv písní s CD, hra na flétnu, lidové písničky
HpV – hudebně-pohybové rozcvičky
Lit – poslech pohádek z magnetofonu, četba na pokračování, video – pohádky
ZČS – cvičení se švihadly a lanem, závodivé a pohybové hry, míčové hry
ZČD – orientace v obci, znalost doprav. Značek a předpisů (vycházky)
PNV – didaktické hry – rozvoj soustředěnosti, paměti (pexeso)
Vycházky – turistická vycházka do Dolů se sport. Zaměřením – zdolávání přírod. Překážek,
přírodovědná vycházka – sbírání hub, poznávání druhů obilovin
Říjen
Rč – upevňování kolektivních vztahů při hrách ve ŠD i přírodě, hry na pískovišti, hry s autíčky Pt – práce s přírodním materiálem (suchá tráva, klacky, šišky, semínka) – nalepování, navlékání
Vv – tématické kreslení – práce na poli a na zahradě
Hv – zpěv s kytarou, s CD, hra na flétnu
HpV- nácvik drobných tanečků
Lit – četba na pokračování, video – přírodopisné filmy
ZČS – míčové hry (vybíjená, fotbal na hřišti, korfbal)
ZČD – správné přecházení křižovatek
PNV – hrajeme si s písmenem, se slovem, s čísly (Člověče, nezlob se, kvarteta)
Vycházky – sportovní zaměření, indiv. hry v lese, turistická vycházka do Sedmákovic
Listopad
Rč – společenské a stolní hry ve ŠD, hry se stavebnicemi Lego, Seva, Cheva, LaQ, seznámení
se s pravidly různých stolních her, relaxační hry ve ŠD
Pt – využití přírodního materiálu (suché listí), papírové plastiky zvířátek, nalepování a kombin.
Se dřevem
Vv – využití listů – frotáže, obtisky, obkreslování a vybarvování, výroba draků s využitím
přírodních materiálů
Hv – opakování vánočních koled, nácvik nových zimních písní, hra na flétnu
HpV – rozcvičky s hudbou, pohyb. hry a tanečky (Pletla v kytku, Zlatá brána)
Lit – nácvik básní a říkadel na vánoční besídku
ZČS – běh, hod, skok, míčové a závodivé hry
ZČD – seznámení s pravidly chodců na chodníku a na silnici
PNV – didaktické hry – domino, dáma, šachy
Vycházky – přírodovědná – orientace v okolní krajině, určování svět. stran, vycházky do lesa a
okolí a pozorování změn v přírodě
Prosinec
Rč – hry na sněhu (koulování, stavění sněhuláků a bunkrů, vyšlapávání cestiček), individuální
hry ve ŠD
Pt – práce s papírem – vánoční ozdoby a motivy, vánoční výzdoba školy
Vv – vánoční tematika (ozdoby, betlémy, dárky)
Hv – zpěv koled a zimních písní – nácvik vánoční besídky
HpV – cvičení s hudbou, rozcvičky
Lit – nácvik vánoční besídky – básně, říkadla, povídání a čtení o vánočních zvycích
ZČS – štafetové hry, cvičení na žíněnkách, přeskok, překáž. běh, sáňkování, bobování
ZČD – poučení o bezpečnosti při zimních sportech a v dopravě (náledí, úrazy)
PNV – hlasité čtení, psaní domácích úloh
Vycházky – vycházky do zasněžené zimní krajiny, hry na sněhu, návštěva krmelců – krmení
zvěře
Leden
Rč – sáňkování, bobování, hry na sněhu, stavebnice, mozaiky, skákání panáka ve ŠD
Pt – práce s textiliemi, vyšívání na papír a na kanavu, výroba dárků k zápisu do 1. třídy
Vv – zimní tematika – zimní sporty a příroda (pastelky)
Hv – zpěv podle kazety Z. Svěráka a Uhlíře aj., hra na flétnu
HpV – rozcvičky při moderní hudbě (aerobic)
Lit – četba na pokračování, video – dobrodružné filmy
ZČS – závody na bobech a na sáňkách
ZČD – hra s křižovatkou a autíčky ve ŠD, poznávání dopravních prostředků
PNV – slovní hry – kufr, slovní fotbal, li-la-lo, hádanky, křížovky
Únor
Rč – pobyt v přírodě, hry na sněhu, pozorování stop zvířat, stolní a společenské hry
Pt – práce montážní a demontážní, práce s papírem, skládačky, plastiky
Vv – obkreslování a vybarvování šablon
Hv – zpěv podle kazety D. Patrasové, hra na flétnu
HpV – tanec s hudbou, rozcvičky s říkadly
Lit – literární soutěže a hádanky
ZČS – bobování, hry na sněhu, závodivé hry ve družstvech, vybíjená, korfbal
ZČD – dopravní test pro děti (ze Sluníčka)
PNV – hra: Ukaž, co víš, Odhal pachatele
Vycházky – přírodovědná – stopy ve sněhu, turistická – hod sněh. koulí na cíl (strom), do dálky
Březen
Rč – pohybové jarní hry na louce a v lese: Pletla v kytku, Zlatá brána, Na ovečky, cvičení se
švihadly, indiv. hry ve ŠD
Pt – lisování a využití jarních květin, vytváření koutků přírody, práce s papírem – jarní květiny,
Vv – jaro – tematika kreslení, využití různých technik, omalovánky
Hv – zpěv písní o jaru, hra na flétnu
HpV – nácvik tanečku: Pásla ovečky, Kalamajka, pohybová rozcvička
Lit – povídání o knihách, hrajeme si na spisovatele a ilustrátora, prohlížení a četba časopisů
ZČS – závodivé a pohybové hry na hřišti, fotbal, hod, skok do dálky, do výšky, cvičení
na žebřinách
ZČD – poučení o vybavení a jízdě na kole
PNV – procvičování výslovnosti (jazykolamy), upevňování vědomostí, psaní domácích úkolů
Vycházky – přírodovědná – poznávání jarních květin, turistická – zdolávání přírodních překážek
Duben
Rč – indiv. hry ve ŠD, hry na zahrádce a na školním dvorku, společ. hry na louce a v lese
Pt – velikonoční přání a výzdoba, využití různého přírodního materiálu a technik
Vv – zdobení velikonočních kraslic, indiv. kreslení
Hv – hra na flétnu, zpěv jarních písní
HpV – tanečky s jarní tematikou
Lit – básničky o jaru, video – české pohádky
ZČS – sportovní hry v přírodě (schovávaná, na pozorovatele), míčové hry na dvorku a na hřišti
ZČD – určování a znalost dopravních značek
PNV – hra Země, města.., slovní fotbal
Vycházky – hra šipkovaná – plnění úkolů s vlastivědnou tematikou
Květen
Rč – rekreace na louce, cvičení, hry na pískovišti a v domečku, indiv. hry ve ŠD
Pt – přání a dárečky ke Dni matek
Vv – výkresy k jarní výzdobě školy
Hv – písně ke Dni matek, hra na flétnu
HpV – tanečky a sestavy ke Dni matek
Lit – literární pásmo ke Dni matek
ZČS – nácvik hodu a přihrávek na turnaj ve vybíjené, atletika na hřišti
ZČD – jízda zručnosti na kole
PNV – společenské hry na procvičování učiva, soutěže zaměřené na rozvoj smyslů
Vycházky – přírodovědná zaměřená na sběr léčivých bylin
Červen
Rč – indiv. hry ve ŠD, hry na louce a v lese, na zahrádce
Pt – papírové plastiky – zvířátka, vypichovaná technika na papír
Vv – indiv. kreslení a obkreslování podle šablon, omalovánky
Hv – zpěv s kytarou, hra na flétnu
HpV – indiv. hry na louce, cvičení s říkadly
Lit – poslech pohádek z kazet, videa z přírody
ZČS – sportovní hry na hřišti, cvičení s lanem a švihadly
ZČD – poučení o bezpečnosti a chování o prázdninách
PNV – společné čtení z časopisů a pohádkových knih
Vycházky – turistická vycházka do Dolů