Nadcházející události

Adaptace dětí

Adaptační program

Začátek docházky do školky to může být i období obav, se kterými se musí vyrovnat nejen malý školáček. Není se čemu divit, po dlouhé době, kdy dítě bylo denně s vámi, nastane odloučení na několik hodin denně. Musí se podřídit určitým pravidlům a už není jen ono středem pozornosti. Některé děti se s touto změnou vyrovnávají snadno a s jistotou, jiné potřebují delší čas na přivyknutí nové situaci. Naším velkým přáním je, aby se děti cítily v naší mateřské škole spokojené a aby do ní chodily rády. Přinášíme několik tipů a zamyšlení, které mohou pomoci vám i vašim dětem všechno dobře zvládnout.

Pár rad pro pohodový nástup do školky

  • Mluvte s dítětem o tom, jaké je to v mateřské škole, co se tam dělá, přijďte se s ním podívat na prostředí, seznamte se s paní učitelkou.
  • Zvykejte dítě na chvíle odloučení, začněte v domácím prostředí. Dítě potřebuje pocit, že se na vás může spolehnout, že i když jej opouštíte, vrátíte se.
  • Zamyslete se nad tím, jak prožíváte nastávající situaci vy. Děti dokážou velmi citlivě poznat projevy strachu a obavy rodičů, silně emočně reagují. Pokud máte strach z odloučení od dítěte a nejste skutečně přesvědčení o tom, že dítě do mateřské školy dát chcete, pak byste měli jeho nástup přehodnotit. Případně se v rodině dohodněte, že dítě do mateřské školy bude vodit ten, který s tím má menší problém.
  • Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z nástupu do mateřské školy. Ujistěte ho, že to zvládne, zvýšíte tak jeho sebedůvěru. Aby dítě chodilo do MŠ rádo, musí si k ní vybudovat kladný vztah. Nikdy mu mateřskou školou nevyhrožujte, vyhněte se výhrůžkám typu: „Když budeš zlobit, nechám tě ve školce i odpoledne….“.
  • Vaše dítě se bude cítit dobře tehdy, když bude mít pocit jistoty. Veďte dítě k samostatnosti, pomůžete mu zbavit se nejistoty. Procvičujte samostatnost zvláště v hygieně, oblékání, jídle. Ujistěte ho o tom, že paní učitelka mu ráda pomůže.
  • Promluvte si s paní učitelkou o možnostech postupné adaptace – s dítětem ze začátku můžete jít do třídy, hrát si s dětmi na zahradě, připojit se na procházce apod.
  • Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat. Paní učitelka vaše dítě brzy uklidní a pomůže mu překonat stesk.
  • Komunikujte s paní učitelkou, třeba zjistíte, že po hororové scéně při vašem odchodu, vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát.
  • Snažte se zkrátit první dny pobytu dítěte v mateřské škole na co nejkratší dobu, pokud je to možné, upravte si režim tak, aby dítě odcházelo z mateřské školy před odpoledním odpočinkem.
  • Zaklínadlem je pravidelnost a denní rituály. Každý den vstávejte ve stejný čas tak, aby dítě mělo dostatek času se v klidu nasnídat a obléknout se, aby cesta do školky pro něj nebyla zbytečně stresována začátkem vaší pracovní doby. Voďte dítě do školky vždy ve stejný čas a vyzvedávejte je pokud možno ve stejnou hodinu. Používejte konkrétní údaje o tom, kdy dítě vyzvednete tzn. po obědě, po spaní, po svačině – nejen obecné jako brzy, za chvíli, po práci apod. Řekněte dítěti, kdo z blízkých osob si pro něj přijde a slib vždy dodržujte.
  • Dejte dítěti s sebou něco důvěrného, co mu navodí kontakt s domovem – např. plyšovou hračku.
  • Plňte své sliby – když řeknete, že přijdete po obědě, měli byste po obědě přijít. Dítě je potom nešťastné, ztrácí důvěru a pocit bezpečí a prostředí mateřské školy bude vnímat negativně.
  • Za pobyt v mateřské škole neslibujte dítěti odměny. Nepřijme nové prostředí přirozeným způsobem. Pokud den ve školce proběhne v pohodě – pochvalte dítě a motivujte je k dalšímu pobytu.
  • Vyprávějte si o tom, co dítě v mateřské škole dělalo a co nového se naučilo.

Záleží na zákonných zástupcích, zda využijí některé z možností našeho adaptačního programu, neboť oni nejlépe znají své dítě.

Co všechno by mělo dítě umět při vstupu do MŠ

  • chodit, lézt, běhat a samostatně se pohybovat
  • sedět po dobu jídla u stolu, používat lžíci, pít z hrnečku
  • umývat si ruce a utírat se do ručníku
  • používat toaletu z vlastní iniciativy
  • chodit po schodech s přidržováním zábradlí
  • snažit se uklízet si po sobě hračky
  • reagovat na pokyny
  • dorozumívat se o běžných věcech s dospělými i dětmi
  • spolupracovat při oblékání a svlékání
  • vysmrkat se a používat kapesník
  • ujít kratší vzdálenost během pobytu venku

Co potřebují děti v naší školce:

Do třídy:

  1. podepsané přezůvky do třídy (bačkůrky s pevnou patou, dětem se lépe nazouvají a při běhu neodpadávají atd.)
  2. oblečení do třídy (pohodlné, které děti neomezuje v pohybu – legíny, tepláky, tričko)
  3. plastový hrneček (označený jménem)
  4. jedno velké balení papírových kapesníků – donést do třídy p. učitelce

Pobyt venku:

  1. obuv na pobyt venku (na zahradu, písek)
  2. gumáky nebo nepromokavá obuv do deště
  3. oblečení na pobyt venku + pokrývku hlavy (tepláky, starší kalhoty, mikina, bunda) (Pro přehlednost a lepší orientaci dětí i pedagogů ukládejte oblečení pro pobyt venku do horní přihrádky ve skříňce.) NIKOLI OBLEČENÍ DO TŘÍDY NEBO NA CESTU DOMŮ!!
  4. pláštěnku – NE DEŠTNÍK!!!
  5. za chladného počasí – čepice, šátky, nákrčník a palcové rukavice

Odpočinek:

  1. pyžamo (pokud bude po obědě chodit spát)
  • speciálně pro děvčátka: vlastní hřeben

Náhradní prádlo: v plátěném pytlíku (tašce) pověšené na věšáku v šatně

Tepláky, legíny, tričko, ponožky, spodní prádlo – (slipy, kalhotky – případně i dvakrát) „Nehody“ se stávají a nejen těm nejmenším – poleje se, nestihne to na záchod atd., hygienickou podložku na lůžko – dle zvážení rodičů – u malých dětí jsou časté „nehody“!
Dávejte dětem takové oblečení, které si z větší části zvládnou oblékat samostatně a zároveň nebudou mít strach si ho ušpinit nebo poničit. Je potřeba si uvědomit, že děti vedeme k samostatnosti a velmi často pracujeme s barvami, nůžkami apod. A hlavně to všechno opatřete jménem, protože velmi často dochází k záměně oblečení mezi dětmi navzájem. Pravidelně kontrolujte, zda-li mají děti všechny věci v pořádku.

Sezónní oblečení pro pobyt venku:

PODZIM
Pohodlné sportovní oblečení – mikinu, tepláky, boty na zahradu a pískoviště. Pokrývku hlavy.

ZIMA
Nejlépe oteplovací kalhoty a bundu či kombinézu, zateplené boty, rukavice – palčáky (nepromokavé), čepici, šálu.
+ Náhradní ponožky Pohodlné sportovní oblečení (punčocháče) do třídy.

JARO
Pohodlné sportovní oblečení – mikinu, tepláky, boty na zahradu a pískoviště. Pokrývku hlavy.

LÉTO
Pohodlné sportovní oblečení – tričko, kraťasy, boty na zahradu a pískoviště. Pokrývku hlavy (šátek či kšiltovka).
+ Opalovací krém.

VŠECHNO OBLEČENÍ I OBUV MĚJTE PODEPSANOU – JE TO VAŠE OCHRANA PŘED ZÁMĚNOU ČI ODCIZENÍM!!!

Maminko a tatínku, prosím……

aneb školková pravidla pro dospěláky

  • Přiveďte mě do školky a choďte si pro mě vždy včas, není mi příjemné být poslední.
  • Pokud nebudeme stíhat, zavolejte paní učitelce, aby se mnou počítala.
  • Neprotahujte ranní loučení, je mi potom ještě větší smutno.
  • Nevoďte mě do školky, když mi není dobře nebo jsem nemocný. Nakazil bych kamarády, celý den bych tam proplakal a paní učitelka by vám stejně zavolala, ať si pro mě přijdete.
  • Nedávejte mi potají do kapsičky asi s sebou do školky, žádné sladkosti, ve školce mají pro nás zdravé a někdy i sladké svačinky, které jsou pro nás vhodné.
  • Když budu mít narozeniny, můžete pro děti upéct něco dobrého, nebo donést nějaké ovoce a zeleninu, všichni to pak společně oslavíme a o dobrůtky se rozdělíme.
  • Čtěte pozorně informace na dveřích a nástěnkách, abyste na nic důležitého nezapomněli.
  • Buďte upřímní a nezapomeňte paním učitelkám sdělit všechny důležité věci, nebo změny, které by měly vědět.
  • Jděte nám příkladem a dodržujte školková pravidla s námi.

Pohled očima maminky a tatínka na své dítě

Jméno a příjmení dítěte:

  • S jakou hračkou si nejraději hraje?
  • Co ho zajímá?
  • Jak se chová k sourozencům, k jiným dětem, k vám?
  • Jakou má nejraději barvu?
  • Jaké jsou jeho charakterové vlastnosti?
  • Co umí sám v oblékání a sebeobsluze?
  • Jí samo lžící a pije sám z hrníčku?
  • Dokáže si samo dojít na toaletu?
  • Je zvyklé chodit na procházky?
  • Co očekáváte od p. učitelek?